Artikel 1, Algemene bepalingen
Dit huishoudelijk reglement is een nadere uitwerking van de statuten van de vereniging BC Kampen.
Artikel 2, Het lidmaatschap
- Het lidmaatschap wordt aangegaan voor minimaal een half jaar en daarna geacht automatisch te worden verlengd met telkens een half jaar tenzij men vóór 1 juni of vóór 1 december van het lopende seizoen schriftelijk opzegt. Er wordt gespeeld gedurende 10 maanden per jaar. Het bestuur kan voor doelgroepen afwijkende speeltijden vaststellen. In de maanden juli en augustus wordt er niet gespeeld.
- De contributie wordt jaarlijks vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering (ALV). De contributie wordt betaald via een automatische incasso. De contributie wordt in twee termijnen verrekend. Er is eenmalig inschrijfgeld van € 5,00 voor senioren en junioren verschuldigd; leden die trainen voor de competitie (niet zijnde de voorjaarscompetitie) betalen jaarlijks € 25,00 bovenop de contributie.
- De eerste drie keer kan als introducé worden meegetraind en of gespeeld. Daarna moet er besloten worden of het lidmaatschap wordt aangegaan. De vereniging heeft eventueel (tijdelijk) rackets te leen. Shuttles worden door de vereniging verzorgd.
- Het bestuur gaat ervan uit dat de leden betrokken zijn bij de club en dat die zich verantwoordelijk voelen voor de continuïteit van de club.
- Naast het bepaalde in artikel 2-lid 1 van de statuten kan de ALV, op voorstel van het bestuur, voor leden of jeugdleden specifieke doelgroepen binnen de vereniging formuleren. Voor deze doelgroep kunnen aanvullende bepalingen en een afwijkende contributie worden vastgesteld. Deze bepalingen worden opgenomen als bijlage bij het huishoudelijk reglement en zijn een integraal onderdeel van het reglement.
Artikel 3, Taken van het bestuur
- Taken van de voorzitter:
- geeft leiding aan en houdt toezicht op het verenigingsleven.
- is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij/zij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
- Taken van de secretaris:
- voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken te bewaren.
- heeft het beheer over het archief en is aansprakelijk voor goederen die hem van verenigingswege zijn toevertrouwd.
- zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen.
- zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen.
- Taken van de penningmeester:
- beheert de gelden van de vereniging.
- zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven.
- houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven.
- voert de briefwisseling, voor zover deze betrekking heeft op de uitvoering van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde taken, ondertekent alle van hem of haar uitgaande stukken, is verplicht afschriften te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder genoemde taken betrekking hebbende ingekomen stukken te bewaren.
- brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en overlegt daarbij de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
- Taken van een algemeen bestuurslid:
- bijwonen en input leveren bij vergaderingen van het bestuur.
- meedenken over onderwerpen die binnen de vereniging spelen.
- meehelpen/initiëren bij de organisatie van een toernooi of ander soortgelijke evenementen en/of acties.
Artikel 4, Ledenadministratie
- De ledenadministrateur wordt door het bestuur benoemd.
- De ledenadministrateur beheert het ledenbestand. Hij of zij ontvangt de mutaties van de leden en verwerkt deze in zijn/haar eigen administratie en speelt ook de gegevens door naar de bond. Ook communiceert hij/zij dit met de penningmeester zodat hun administraties gelijk op lopen.
- In geval van opzegging door een van de leden zal de ledenadministrateur dit lid informeren tot wanneer het lidmaatschap nog loopt.
- De ledenadministrateur archiveert de ontvangen inschrijfformulieren.
- Hij of zij draagt zorg voor de incasso.
Artikel 5, Beheer en onderhoud website
- De websitebeheerder beheert de website en emailadressen en houdt deze actueel.
Artikel 6, Commissies
- De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor telkens één jaar en wordt zonder opzegging stilzwijgend verlengd, of tot de opdracht is volbracht of ingetrokken.
- Een commissie is verantwoording schuldig aan het bestuur.
Artikel 7, Overige bepalingen
- Er zijn in principe geen beperkingen in het aantal keren dat er per week vrij kan worden gespeeld. Er hoeft dus in beginsel geen keuze te worden gemaakt voor een vaste avond; het bestuur houdt zich evenwel het recht voor, wanneer er te veel leden op één avond willen spelen, de speelmogelijkheid tot één avond te beperken of anderszins bij te sturen.
- In de hal hangt een planbord op de speelavond; hierop moet met een naambordje een veld worden afgehangen voor 20 minuten; elke 20 minuten gaat een toeter en wordt er gewisseld.
- De vrije speelavonden zijn op maandag en woensdag.
- Het is niet toegestaan het naambordje van iemand anders te verhangen.
- Het is niet toegestaan om het naambordje voor het einde van de speeltijd te verhangen.
- Het naambordje moet na het spelen op de juiste plaats worden teruggehangen.
Artikel 8, Slotbepalingen
- Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
- Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
- Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen na vaststelling door de ALV.
Aldus vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van de vereniging de dato 20 juni 2011.